2. den - Vyšší Brod - Aschach a.d. Donau (A) - 118 km

23. 6. (út) – Probouzíme se do velmi chladného rána, daného jednak nadmořskou výškou skoro 600m, ale hlavně studenou frontou, která přechází. Ale víme, že se minimálně zpočátku zahřejeme. Čeká nás cesta přes vísku Studánky směrem k rakouským hranicím. Je to k nim asi 6,5kilometru stále do kopce. Na hranicích děláme foto, i když ani stoupání nás příliš nezahřálo. Po dalších 2km jsme v nejvyšším bodě, o více než 250 výškových metrů výše oproti startu ve Vyšším Brodě. Poté již mírným klesáním sjíždíme do Bad Leonfeldenu, pěkně upraveného lázeňského městečka. Od centra města nabíráme směr západ. To je ale tento den velice nepříznivá konstelace, jelikož právě od západu fouká dost silný protivítr, který jednak ještě umocňuje chlad a jednak působí tak, že si připadáme, že jedeme neustále do kopce. Normálně by to byla lehce zvlněná trasa, dnes to ale vypadá, jako bychom stále stoupali do hor. I z kopce šlapeme do pedálů, ale přesto se pohybujeme velmi pomalu. Do toho navíc občas přijde dešťová sprška, takže ne sebe bereme všechno prádlo, co máme. Plazivým tempem se přibližujeme do města Rohrbach-Berg. Máme ujeto teprve 43km a jsme již kvůli větru proti dost vyčerpaní. Děláme si tedy větší pauzu, nakupujeme jídlo v místním marketu a část ho i sníme. Již nyní je nám jasné, že pokud máme být večer v Aschachu an der Donau, kde máme zajištěné ubytování, náš plán dojet do Passau je nereálný. Přesto ještě pokus učiníme, ale vítr je zásadně proti. Navíc terén je nahoru – dolů a pořád stoupáme. Když vidíme ukazatel na Hochficht, známé lyžařské středisko, kdosi pronese: "vždyť dnes měl být cílem Dunaj v nížině a ne horské středisko". Po 60km od startu teprve dojíždíme do Kolleschlagu, který leží jen asi 5km od německých hranic. Jelikož je ale pokročilá doba, padne rozhodnutí, že chtě nechtě se výpravy do Passau musíme vzdát. Jedeme tedy po rakouské straně v těsném sousedství hranic s Německem. Jedeme už rychleji, jelikož nabíráme směr jih, takže vítr jde ze strany a navíc je tlumený lesními porosty. Kolem dnešního 80. kilometru absolvujeme prudký sjezd až k Dunaji, během 4km klesáme o 250 výškových metrů a máme co dělat, abychom to ubrzdili. Když přijedeme k Dunaji, pravé ruce nás brní od neustálého brždění. Od Passau nás dělí necelých 30km. Když bychom si připočítali dalších 60km (30 tam a 30 zpět), tak bychom přijeli na ubytování asi kolem půlnoci. Okolo Dunaje je to ale pro nás odměna za celodenní námahu. Jedeme po proudu a navíc s větrem v zádech, i když ten se oproti ránu už podstatně uklidnil. Díky nadmořské výšce pod 300m také konečně "rozmrzáme". Po 10km jízdy po severní části Dunaje se naloďujeme na převoz na druhou stranu. Děláme foto a místní pasažéři koukají na naše zalaminované popisy trasy a nevěřícně kroutí hlavou, kam že to až máme namířeno. Po dalších zhruba 25km okolo jižního břehu Dunaje přijíždíme po parádní a široké "Dunajské cyklostezce" do místa odpočinku v Aschachu. Najít ubytování bylo velmi jednoduché, bylo to jen kousek od řeky. Přivítala nás příjemná starší paní. Jelikož už je navečer a bojíme se, aby nám nezavřeli, tak neprodleně po ubytování jdeme nakoupit potraviny do blízkého marketu. Samozřejmě s tím i "iontové nápoje v plechu", rozuměj piva. Vedle cyklostezky asi 50m od marketu stylově povečeříme na lavičce u cyklostezky na břehu Dunaje. Zároveň pozorujeme říční dopravu. Po pravé ruce je most přes řeku. Po chvíli nám dochází, proč jsou nákladní lodě dlouhé, ale zároveň nízké. Tvarem nám připomínají jezevčíky. Je to proto, aby mohly proplout pod relativně nízkými mosty. Po vydatné večeři teprve jdeme do sprch. Dnes se nám dobře usíná s představou, že zítra pojedeme po rovině podél řeky Dunaj. Dnes máme za sebou 118km, přičemž první polovina trasy byla dost náročná kvůli kopcům a větru proti.